RCO:s produkter utvecklas kontinuerligt, vilket innebär att nya versioner av firmware lanseras. Nya versioner kan dels innebära att ny funktionalitet implementerats, eller att redan existerande har optimerats. Därför rekommenderas alltid senaste version av firmware för respektive enhet.
Det krävs ingen licens eller datumgräns för uppgradering ("flashning") av hårdvara.
Viktigt / Varningar |
---|
|
I Enabla Client, välj > i vänstermenyn.
Leta fram den önskade enheten. Klicka sedan på ) längst till höger om enheten och välj .
Välj önskad firmware-version i rullgardinslistan.
I rullgardinslistan
, ange vilket läge tillhörande dörrar ska inta medan uppgradering pågår:Markera
(leveransläge) för enheter vars data ska skickas ut igen efter uppgraderingen.Klicka på
och bekräfta ev. varningsmeddelanden.Avvakta klarmeddelandet. Tiden för uppgradering varierar, beroende på enhet, hur den är uppkopplad och hur mycket data som ska återställas (främst antalet kort).
Vid forcerad nedgradering av undercentral sker i vissa fall en fabriksåterställning under nedgraderingen. I så fall måste den hämtas på nytt.
Flashningen börjar.
Om det är första undercentralen på en anknytning kopplas ankytningen ner.
I undercentraler går lysdiod D2 över i fast sken tills flashningen är klar (normalt inom 30 sekunder).
Detta är en kritisk fas. Om undercentralen stängs av eller återställs under den här tiden blir den troligen obrukbar och måste omprogrammeras manuellt.
När alla enheter är klara skickas data för att återställa minnet om
markerades.Undercentraler startas om automatiskt. Det minne som har lagrat programfilens innehåll under uppgraderingen raderas.
Om fel inträffar under raderingen rapporteras systemfel 118 ("Dynamiskt minne raderat") för att varna att uppgraderingen misslyckats och att data kanske inte återställts korrekt.
Serviceläget stängs av automatiskt.
Om sekvensen avbryts finns risk för att kan serviceläget kan ligga kvar. Detta avslutas i så fall automatiskt efter 30 minuter.
Ett meddelande visar hur många enheter som lyckats och vilka som ev. misslyckats.
Vanliga orsaker:
Om en undercentral inte svarar efter uppgradering:
Kontrollera lysdiod D2 i undercentralen. Vid felindikering (2–7 blink), gör ett nytt försök att uppgradera enheten.
Om ingen blinksekvens visas, kontrollera enheten genom att ställa den i diagnostikläge:
Ställ in adress 0 och tryck på RESET.