Uppgradera mjukvara (firmware) i undercentraler

RCO:s produkter utvecklas kontinuerligt, vilket innebär att nya versioner av firmware lanseras. Nya versioner kan dels innebära att ny funktionalitet implementerats, eller att redan existerande har optimerats. Därför rekommenderas alltid senaste version av firmware för respektive enhet.

Det krävs ingen licens eller datumgräns för uppgradering ("flashning") av hårdvara.

Viktigt / Varningar
  • Det får inte förekomma några kommunikationsfel på den anknytning där uppgraderingen ska ske!
  • Om det är den första undercentralen på en anknytning som uppgraderas kopplas anknytningen ner under uppgraderingen, och en ny uppkoppling sker.
  • Vid forcerad nedgradering av undercentralen kan minnet totalraderas (som att lyfta batteriet). Detta inträffar om minnessignaturerna är olika för den nya och den befintliga programvaran.
  • När du har startat uppgraderingen, avvakta slutmeddelandet. Om sekvensen avbryts finns risk för att serviceläget kan ligga kvar. (Detta avslutas i så fall automatiskt efter 30 minuter.) Normal tidsåtgång för uppgraderingen är upp till 10 minuter.
  • Rekommendation: Alla undercentraler i systemet bör ha samma version (helst senast möjliga version). Man bör konfigurera alla undercentraler samtidigt i ett system, inom en anknytning.

Gör så här

  1. I Enabla Client, välj Hårdvara > Enheter i vänstermenyn.

  2. Leta fram den önskade enheten. Klicka sedan på Alternativ () längst till höger om enheten och välj Flasha enheten.

  3. Välj önskad firmware-version i rullgardinslistan.

  4. I rullgardinslistan Serviceläge under omprogrammering, ange vilket läge tillhörande dörrar ska inta medan uppgradering pågår:

  5. Markera Återställ alla data efter omprogrammering (leveransläge) för enheter vars data ska skickas ut igen efter uppgraderingen.

  6. Klicka på Flasha och bekräfta ev. varningsmeddelanden.

  7. Avvakta klarmeddelandet. Tiden för uppgradering varierar, beroende på enhet, hur den är uppkopplad och hur mycket data som ska återställas (främst antalet kort).

Vid forcerad nedgradering av undercentral sker i vissa fall en fabriksåterställning under nedgraderingen. I så fall måste den hämtas på nytt.

Detta sker vid uppgraderingen

  1. Undercentraler som ska behandlas ställer sina dörrar i valt serviceläge.
  2. Mjukvaran överförs till valda enheter. Under denna tid kan enheterna bli obrukbara. Kort, pinkod, gruppkoder m.m behandlas inte.

  3. Flashningen börjar.

    Om det är första undercentralen på en anknytning kopplas ankytningen ner.

    I undercentraler går lysdiod D2 över i fast sken tills flashningen är klar (normalt inom 30 sekunder).

    Detta är en kritisk fas. Om undercentralen stängs av eller återställs under den här tiden blir den troligen obrukbar och måste omprogrammeras manuellt.

  4. När alla enheter är klara skickas data för att återställa minnet om Återställ alla data efter omprogrammering markerades.

  5. Undercentraler startas om automatiskt. Det minne som har lagrat programfilens innehåll under uppgraderingen raderas.

    Om fel inträffar under raderingen rapporteras systemfel 118 ("Dynamiskt minne raderat") för att varna att uppgraderingen misslyckats och att data kanske inte återställts korrekt.

  6. Serviceläget stängs av automatiskt.

    Om sekvensen avbryts finns risk för att kan serviceläget kan ligga kvar. Detta avslutas i så fall automatiskt efter 30 minuter.

  7. Ett meddelande visar hur många enheter som lyckats och vilka som ev. misslyckats.

Om uppgraderingen misslyckas

Vanliga orsaker: 

Om en undercentral inte svarar efter uppgradering:

  1. Kontrollera lysdiod D2 i undercentralen. Vid felindikering (2–7 blink), gör ett nytt försök att uppgradera enheten.

  2. Om ingen blinksekvens visas, kontrollera enheten genom att ställa den i diagnostikläge:

    Ställ in adress 0 och tryck på RESET.

Uppgradera mjukvara (firmware) i systemenheter

Undercentral UC-50

lysdiod lysdioder lyser lampa lampor LED indikering indikeringar diod dioder